Czy jest Pan serwisantem mojego programu księgowego czy sprzedażowego?
Nie, nie jestem serwisantem programu księgowego lub sprzedażowego.
Jednak w wielu przypadkach mogę pomóc w zakresie problemów z Twoim programem sprzedażowym, księgowym czy kadrowym. Pomimo, iż nie jestem autoryzowanym partnerem technicznymi producenta Twojego oprogramowania, moja ogólna wiedza informatyczna, duże doświadczenie oraz umiejętności kreatywnego rozwiązywania problemów, w wielu przypadkach pozwolą na rozwiązanie problemu, który dotyczy programu księgowego czy sprzedażowego.
Dzieje się tak dlatego, że oprogramowanie sprzedażowe, księgowe, kadrowe albo płacowe najczęściej skonstruowane jest w dość typowy sposób, jeśli chodzi o założenia informatyczne. Często jest to program kliencki, łączący się do bazy danych na tym samym lub innym komputerze / serwerze. Napotykane w tym zakresie problemy konfiguracyjne bardzo często są ogólnej natury. Przykładowo problem wynika ze źle podanego adresu IP, źle wskazanej bazy danych, firewalla blokującego połączenie itp. W takich przypadkach mocno przydaje się ogólna wiedza o sieciach komputerowych, która akurat jest jedną z moich najmocniejszych stron.
Dodatkowo, nawet jeśli moja ogólna wiedza o sieciach czy oprogramowaniu nie odpowiada na dane zagadnienie, to mając spore doświadczenie w poszukiwaniu rozwiązań problemów informatycznych, wielokrotnie jestem w stanie znaleźć rozwiązanie Twojego specyficznego problemu z programem księgowym czy sprzedażowym. W tym celu szukam dokumentacji oprogramowania w internecie (np. na dedykowanych forach internetowych) albo u producenta na infolinii wsparcia.
Jednakże chcemy postawić wyraźną granicę dokąd sięgają nasze możliwości wsparcia w zakresie oprogramowania księgowego czy sprzedażowego.
Nie będąc autoryzowanym serwisantem danego oprogramowania, nie jestem w stanie oraz nie chcę (z racji niemożliwości wzięcia odpowiedzialności za takie działania), wykonać prac, które wymagają już konkretnej wiedzy serwisowej jak np.:
- przeróbki konfiguracji programów pod kątem nietypowych, specyficznych konfiguracji po stronie klienta – zwłaszcza takich, które wymagają ingerencji w struktury bazy danych programu,
- napraw czy poprawek, wymagających zmian w strukturach bazy danych programu,
- napraw czy poprawek, wymagających zastosowania specjalistycznego oprogramowania serwisowego, udostępnionego partnerom technicznym danego producenta oprogramowania,
- napraw czy poprawek, wymagających znajomości określonych wewnętrznych procedur serwisowych producenta,
- przeprowadzenia szkoleń dla klienta z zakresu obsługi danego programu.
Klienci, aby otrzymać wsparcie ze strony producenta, bardzo często muszą ponosić np. roczną opłatę abonamentową czy maintenance. Niestety zdarza się, że chcąc zredukować koszty nie ponoszą takiej opłaty (bywa że jest ona znaczna). Dopiero napotykając konkretny problem ze swoim oprogramowaniem, próbują rozwiązać go szukając doraźnej pomocy informatycznej z pominięciem sieci serwisowej producenta. O ile w przypadkach opisanych na początku, taka pomoc ze strony informatyka ogólnego ma szanse się sprawdzić, o tyle w przypadkach ściśle adresowanych do autoryzowanego supportu, nie przeszkolony z zakresu danego rozwiązania informatyk ogólny może nie chcieć się podjąć tego zadania.
Zdarza się również że klienci, pracujący w branży rachunkowej czy zajmujący się w firmie sprawami finansowymi, kontakt z informatykami mają ograniczony do osób autoryzowanych techników, serwisujących czy wdrażających oprogramowanie księgowe czy sprzedażowe. Potem, po zakończeniu czy zerwaniu współpracy z takim podmiotem, specjalizowanym w zakresie wsparcia oprogramowania księgowego, a następnie po nawiązaniu opieki informatycznej ogólnego wsparcia, bywa że klienci robią swego rodzaju skrót myślowy, zakładając, że każdy informatyk jest z automatu autoryzowanym technikiem czy ekspertem od danego oprogramowania sprzedażowego czy księgowego.
Dlatego, chcąc uniknąć nieporozumień na tym polu, przedstawiam powyższe doprecyzowanie mojego zakresu wsparcia w tej materii.